Víte o tom, že kyslík nemusí mít vždy jen blahodárné účinky? Dokáže tvořit i oxidující látky, které mohou vést k poškození buněk. A právě antioxidanty mají tu moc tyto škodlivé vlastnosti redukovat. Jsou to látky, které jsou z řad vitamínů, minerálů a enzymů. Preventivně brání různým srdečním nemocem, mrtvicím a rakovině.

Oxidační stres

Pojem oxidační stres možná znáte, ale opakování je matka moudrosti. Při tomto procesu dochází k tvorbě nežádoucích molekul. Když tato hranice překročí neutralizační vlastnosti organismu, startují svou úlohu volné radikály. Jsou to nestabilní ionty, které ničí zdravé buňky. A pozor na to, oxidanty nepřijímáme jen nevhodným stravováním, ale vliv má i znečištěné ovzduší, kouření, alkohol, málo pohybu a sluneční záření.

 

Jak zajistit optimální fungování organismu

S přibývajícími roky je potřeba o organismus pečovat dvakrát tolik. Přece jen si tělo volných radikálů nastřádalo za život velké množství, přesto by mělo antioxidanty alespoň z části vytvářet i samo. Když tělo antioxidanty nenajde, začne stárnout nebo má sklony k nemocem.

 

Jezte dostatek ovoce a zeleniny

Ovoce a zelenina jsou nejdůležitějšími antioxidanty, které tělu můžete dopřát. Vybírejte si je podle toho, jakou mají barvu. Nejčervenější, nejzelenější, atd..ty mají antioxidantů větší míru, než vybledlé barvy. Důležitá je také úprava jídla. Syrová strava, v dnešní době populárně řečená, RAW má nejvíce živin i antioxidantů. Nezapomínejte na to, že každé ovoce a zelenina vám poskytne i jiný druh antioxidantů, retinol, tokoferol, flavonoidy, beta-karoteny, ..Antioxidanty chrání játra proti přehnané reakci na oxidační stres. Snižují ukládání tuku v tepnách, aktivují enzymy a omlazují tělo i ducha. Jezte hodně ostružin, malin, granátových jablek, černého rybízu a používejte i bylinky. Výborná je lékořice, dobromysl, kopr a máta.